wait لطفا صبر کنید
صفحه اصلي  » تفسير » اعلام قران
0.0 (3)

اليسع نام كيست و اين نام چه معنايي دارد؟

اليسع نام يكي از پيامبران بني اسرائيل است كه نام وي در دو آيه از قرآن كريم آمده است:
«وَ إِسْماعيلَ وَ الْيَسَعَ وَ يُونُسَ وَ لُوطاً وَ كلاًّ فَضَّلْنا عَلَى الْعالَمين»[1]
«وَ اذْكُرْ إِسْماعيلَ وَ الْيَسَعَ وَ ذَا الْكِفْلِ وَ كُلٌّ مِنَ الْأَخْيارِ»[2]
اليسع واژه اي معرب(از زبان ديگر وارد زبان عربي شده است) و اصل آن در عبري «اليشع» يا «اليشاع» به معني «خدا مي بيند» يا «خدا نجات مي دهد» است، زيرا در زبان عبري «إل» به معناي خدا و «يشع» به معناي نجات دادن يا ديدن است.[3]
در قرآن درباره اينكه او در چه زماني مي زيسته و حوادث زندگيش چه بوده، سخني نيامده است.[4] اما برخي مفسران او را از نسل ابراهيم(ع) مي دانند.[5] در كتاب مقدس سفر پادشاهان اول و دوم به طور مبسوط درباره اليسع و ارتباط وي با الياس سخن به ميان آمده، و داستان زندگي او و جانشيني وي براي الياس بيان شده است. هم چنين معجزاتي از قبيل سالم كردن آب شهر اريحا كه شور بوده، زنده كردن مردگان، سير كردن افراد بسيار با غذاي كم و شفاي نعمان، فرمانده سپاه سوريه به او نسبت داده شده است. از كتب تاريخي و تفسيري چنين بر مي آيد كه اليسع شاگرد الياس نبي بوده است. داستان اين دو پيامبر اين گونه نقل شده كه الياس وقتي بر زني از زنان بني اسرائيل وارد شد كه فرزندي بنام اليسع بن اخطوب داشت، آن زن وي را در منزل جاي داد و ورودش را از دشمنان پنهان كرد. الياس به پاس اين خدمت در حق فرزندش اليسع كه به بيماري سختي مبتلا بود ، دعا كرد. اليسع نيز كه با دعاي الياس شفا يافت ، با ديدن اين معجزه به او ايمان آورد و ملازمتش را اختيار كرد. از آنجا به بعد هرجا كه الياس مي رفت اليسع نيز او را همراهي مي كرد. هنگام عروج الياس به آسمان، اليسع او را صدا زد كه اي الياس حال كه تو قصد رفتن داري تكليف مرا معلوم كن و براي روزگار تنهاييم دستوري بده. الياس كسايش را بر سر اليسع انداخت كه به عنوان نشانه اي براي جانشيني در ميان بني اسرائيل بود. خداوند به فضل خود اليسع را به نبوت به سوي بني اسرائيل فرستاد و با فرستادن وحي به او همانند الياس او را نيز تاييد كرد. بني اسرائيل نيز با ايمان به وي به تعظيم و تكريمش پرداخته و تا زماني كه اليسع زنده بود حكم خداوند متعال در بين بني اسرائيل نافذ بود.[6]
پي نوشت:
[1] . و اسماعيل و اليسع و يونس و لوط را و همه را بر جهانيان برترى داديم. انعام،86
[2] . و به خاطر بياور «اسماعيل» و «اليسع» و «ذا الكفل» را كه همه از نيكان بودند! ص،48
[3] .اعلام قرآن از دائره المعارف قرآن كريم، مركز فرهنگ و معارف قرآن، بوستان كتاب، قم،1385، ج2، ص 330
[4] . ترجمه تفسير الميزان، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ مدرسين حوزه علميه قم، 1374،ج‏7، ص: 338
[5] .التبيان في تفسير القرآن،بيروت، دار احياء التراث العربي، بي تا،ج4،ص194؛ مجمع البيان في تفسير القرآن، بيروت، دارالمعرفه، تهران، ناصرخسرو، 1406،ج4، ص103
[6] .اعلام قرآن از دائره المعارف قرآن كريم، ج2، ص 330-334

برچسب

سد ذوالقرنين ديوار چين گرجستان مارب

نظرات

كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++