wait لطفا صبر کنید
صفحه اصلي
NotCache List Paramters: 7&0&0!Model&106 Name List:جستجوي كل-عمومي
صفحه اصلي  » مشاوره » جوانان
0.0 (0)

چگونه عصبانيت خود را كنترل كنيم؟

1. پرهيز از خود سرزنشي: شما بايد اين موضوع و مسأله را مانند يك بيماري جسماني تلقي كنيد شخصت انساني خود را تحقيقر نكنيد زيرا اين كار باعث كاهش اعتماد به نفس و عملكرد منفي در موقعيت هاي بعدي خواهد شد.

2. نوشتن ليستي از نقاط مثبت خوبي هاي و توانايي ها از نگاه خود يا از نگاه ديگران و مرور روزانه.
3. ناديده نگرفتن و بي ارزش نكردن نقاط مثبت خود.
4. تهيه ليستي از ضررها و آسيب هايي كه به خاطر زودرنجي در خود يا ديگران ايجاد كرده ايد به طور مثال در بعضي از موقعيت ها حق با شما بوده ولي به دليل زود رنجي حق را به طرف مقابلي كه آرام بوده داده شده و سعي كنيد همراه با تاريخ و جزييات باشد.
5. تهيه ليستي از مزايا و امتيازات مديريت خشم و كنترل آن مثال: اگر بتوانم خودم را كنترل كنم عذاب وجدان و احساس گناه بعد از تخليه هيجاني به سراغم نمي آيد.
6. تغيير موقعيت فيزيكي و مكاني در ثانيه هاي اوليه: معمولا ما مي توانيم در پله اول پرخاشگري، با خود آرامي و كنترل خويشتن و تغيير موقعيت مكاني آرامش خود را دوباره باز يابي كنيم اما هر چه اين كار را به تأخير بياندازيم تسلط پرخاشگري و زود رنجي بر ما بيشتر مي شود.
7. پاداش دهي هنگام ايجاد يك موقعيت موفقيت آميز انگيزه را براي رفتارهاي مشابه بيشتر مي كند بنابراين ناديده نگيريد.
8. ورزش و تحركات بدني و تمرين تنفس عميق ( حبس 8 ثانيه اي نفس و رها سازي آن در 8 ثانيه با كنترل خود) باعث كاهش تنش ها و اضطراب خواهد شد كه مي توان گفت كه اضطراب ريشه زود رنجي است.
9- پرهيز از خود سرزنشي هنگام تخليه هيجانات منفي: شما با پرهيز از زير سوال بردن شخصيت خودتان به خاطر ان رفتار جزيي با خود بگوييد من نقاط مثبت زيادي دارم و سعي مي كنم در موقعيت هاي بعدي بهتر عمل كنم.
10. سعي كنيد از قانون همه يا هيچ كه نابود كننده انسانيت است پيروي نكنيد اين قانون مي گويد يا تمام رفتار ها و گفتار هاي طرف مقابل بايد به نفع و طبق ميل من باشد و يا اينكه من بايد اعتراض كنم.
11. سعي كنيد همانطور كه ديگران علي رغم نقاط منفي مان با ما تعامل دارند ماهم با جستجو نقاط مشترك و پر رنگ كردن آن ها با طرف مقابل ارتباط مسالمت آميزي داشته باشيم .
12. به هيچ عنوان احساسات منفي خود را درون ريزي يا برون ريزي پرخاشگرانه نكنيد زيرا در روش اول دچار اضطراب و افسردگي شده و در روش دوم نگرش طرف مقابل را نسبت به خود خراب كرده ايد روش سوم پيشنهادي اين است كه در فضاي مناسب با لحن مناسب و محترمانه احساس ناراحتي خود را مثلا اين طور مطرح كنيد من از فلان كار يا رفتار شما احساس خوبي ندارم دوست دارم دلايل شما را بشنوم و يا اينكه شما اگر به جاي من بودي چه كار مي كردي؟ و يا با صحبت هاي طنز جواب طرف مقابل را بدهيد.
13. روحيه و روان شما داراي ارزش بالاي است به همين خاطر به خاطر رفتار بد ديگران خود را با ايجادعصبانيت و تنفر تنبيه نكنيد.
14. لذتي كه در عفو است در انتقام نيست: شما به دليل آگاهي بالا و معرفت بالايتان به هيچ وجه بد را با بد جواب ندهيد و زيرا اگر اين كار انجام شود فرقي با طرف مقابل نداريد بنابراين از آنجا كه گذشت و فداركاري و بخشش نشانه بزرگي و روش انبياء در مقابل دشمنان است شما اين كار را براي آرامش و لذت خودتان سرمشق زندگي قرار دهيد موفق باشيد.

 

برچسب

خواستگاري ازدواج

نظرات

كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
موضوعات