wait لطفا صبر کنید
صفحه اصلي
NotCache List Paramters: 24&0&0!Model&194 Name List:جستجوی کل-کتابخانه
  
صفحه اصلي  » ويژه نامه » ويژه نامه رمضان » شب قدر
00

چرا شب قدر، يك شب معين و مشخص نيست تا آن را بخوبي احياء داريم؟

1- با كنار هم قرار دادن برخي از آيات قرآن مي توان كشف كرد كه شب قدر در ماه رمضان قرار دارد. اما اين كه شب قدر در كداميك از شبهاي ماه رمضان قرار دارد در قرآن كريم بيان نشده است.
در آيه اي از قرآن مي خوانيم: « شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ ـــ ماه رمضان كه در آن قرآن فرود آمد تا رهنمودى براى مردم و نشانه ‏هاى روشنى از هدايت - به سوى حق‏ - و  - مايه‏-  جدايى - و تشخيص‏- حق از باطل شود»(1).
از اين آيه مى‏توان دريافت كه قرآن كريم در ماه مبارك رمضان نازل شده است.
از سوي ديگر در آيه ديگر مي خوانيم: « إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ـــ ما آن - قرآن‏- را در شب قدر نازل كرديم». (2)
از اين آيه روشن مى ‏شود كه زمان نزول قرآن، شب قدر است؛ بنابراين، از كنار هم قرار دادن اين دو آيه، به دست مى ‏آيد كه شب قدري كه قرآن نيز در آن نازل شده در ماه مبارك رمضان قرار دارد.

2- اما در خصوص اينكه شب قدر در كدام يك از شب هاي ماه رمضان قرار دارد، قرآن كريم سخني نگفته است و رواياتي كه از اهل بيت عليهم السلام در خصوص تعيين شب قدر نقل شده، به پنج دسته قابل تقسيم اند:
دسته اول، رواياتي كه شب قدر را در يكي از شبهاي دهه آخر ماه رمضان مي دانند.
دسته دوم، رواياتي كه مي گويند: شب قدر را در يكي از سه شب: نوزدهم، بيست ويكم و بيست و سوم بجوييد.
دسته سوم، رواياتي كه مي گويند: شب قدر، در يكي از دو شب بيست و يكم و بيست و سوم است.
دسته چهارم، رواياتي كه شب بيست و سوم را، شب قدر مي دانند.
دسته پنجم، رواياتي كه دلالت مي كنند بر اين كه شب هاي نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم، هر كدام به گونه اي در تعيين سرنوشت انسان ها و امور آنان نقش دارد ولي نقش اساسي و نهايي، مربوط به شب بيست و سوم است.

3- گرچه در روايات برخي شب هاي ماه رمضان به صورت احتمالي به عنوان شب قدر معرفي شده اند و احتمال شب قدر بودن شب بيست و سوم از همه بيشتر دانسته شده، اما به جهت مصالحي شب قدر به صورت قطعي معين نشده است.
لذا يكي از مصلحت هايي كه براي عدم تعيين دقيق شب قدر در روايات آمده، اين است كه اگر يك شب به صورت قطعي تعيين مي شد، مردم به همان يك شب اكتفاء مي كردند و خود را از فيض عبادت در شبهاي ديگر محروم مي كردند و لذا براي اين كه مردم فرصت و مهلت بيشتري براي عبادت داشته باشند اين شب به صورت قطعي مشخص نشده است.
همچنان كه در روايتي مي خوانيم كه از حضرت علي(ع) در خصوص شب قدر سؤال شد حضرت فرمود:« مَا أَخْلُو مِنْ أَنْ أَكُونَ أَعْلَمُهَا فَأَسْتُرَ عِلْمَهَا وَ لَسْتُ أَشُكُّ أَنَّ اللَّهَ إِنَّمَا يَسْتُرُهَا عَنْكُمْ نَظَراً لَكُمْ لِأَنَّكُمْ لَوْ أَعْلَمَكُمُوهَا عَمِلْتُمْ فِيهَا وَ تَرَكْتُمْ غَيْرَهَا وَ أَرْجُو أَنْ لَا تُخْطِئَكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ ـــ خالى از اين نيستم كه آن را بدانم و از شما پنهان كنم. شك ندارم كه خداوند به خاطر كمك كردن و مهلت دادن به شما آن را از شما مى پوشاند، چون اگر آن را به شما اعلام مى كرد، در همان شب عمل مى كرديد و در غير آن شب ، عبادت را ترك مى كرديد. و اميد آن دارم كه اگر خدا بخواهد ، شب قدر را به خطا نگيريد» (3)

نتيجه
مشخص نبودن اين شب به طور كامل مي‌‏ تواند رحمت و لطف ديگري از خداوند باشد كه انسان بتواند در سه شب با خداوند ارتباط برقرار كرده و راز و نياز كند و از درياي رحمت الهي هر چه بيشتر بهره‏‌ مند باشد يا اگر در يك شب نتوانست رابطه حقيقي را برقرار كند، مأيوس نباشد و در شب‏‌ هاي بعد جبران نمايد و يا اينكه در شب‌هاي اوّل، مقدمات ارتباط واقعي و حقيقي را با خداوند برقرار كرده و در شب آخر متصل به درياي با عظمت و بيكران و فيض الهي شود. در هر حال از هر طرف كه نگاه كنيم، جز رحمت و لطف خداوند نيست.
بسياري معتقدند مخفي بودن شب قدر ميان شب‌ هاي سال يا در ميان شب‌ هاي ماه مبارك رمضان ‌براي اين است كه مردم به همه اين شب‌ ها اهميت دهند(4). همان‌ گونه كه خداوند رضاي خود را در ميان انواع‌ طاعات پنهان كرده، تا مردم به همه طاعات روي آورند و غضبش را ميان معاصي پنهان كرده، تا از همه ‌بپرهيزند. دوستانش را ميان مردم مخفي كرده، تا همه را احترام كنند. يا اينكه اجابت را ميان دعاها پنهان كرده، تا به‌ همه دعاها روي آورند. يا اسم اعظم را ميان اسم‌ هايش مخفي ساخته تا همه را بزرگ دارند و يا وقت مرگ را مخفي‌ ساخته تا در همه حال آماده باشند.(5)
به هر حال، در آموزه‌ هاي ديني، دلايل و اسرار و حكمت‌هاي نهفته اين شب مشخصاً بيان نشده است.

پي نوشت ها:
(1) بقره/ 185
(2) قدر/ 1
(3) مجلسى، بحار الأنوار، ج‏94، ص5، دار إحياء التراث العربي - بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق
(4) شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، فرهنگ اسلامي، تهران، 1370 ش، ص411
(5) ناصر مكارم تفسير نمونه، نشر دار الكتب الاسلاميه تهران، بي تا، ج 27، ص 190

دريافت كتاب


برچسب

علت مخفي بودن شب قدر شب قدر علت معين نبودن يك شب به عنوان شب قدر

نظرات

كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
موضوعات
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&162 Name List:جستجوي كتابخانه
جستجو پيشرفته