wait لطفا صبر کنید
0.0 (0)

+علت ثواب هاي عجيب و شايد اغراق آميز در روايات براي اعمالي مثل اشك بر امام حسين(ع) چيست؟

1- نخست راجع به اينگونه احاديث بايد گفت: اگر در كتاب هاي معتبر و با سند محكم باشد قابل قبول است و الا از اعتبار كافي برخوردار نيست. لذا ابتدا بايد سند آنها بررسي شود.
2- ديگر اينكه؛ مقصود از روايت هايى كه آثار خاصى را براى برخى از اعمال ذكر كرده اند، اين نيست كه فلان عمل «علت تامه»آن اثر است؛ بلكه مقصود « اقتضاى اثر» است.
چراكه؛ «علت تامه»، همان مجموع علل مؤثر بر يك چيز با رفع تمام موانع است. لذا تأثير چنين علتى بر معلول حتمى و ضرورى است، و به هيچ وجه تخلف بردار نيست. در حالى كه «مقتضى» يكى از شرايط مؤثر بر يك پديده است كه در صورت فقدان موانع، مى تواند اثر كند، ولى اگر مانعى بر سر راه آن قرار گيرد، توان تأثير ندارد. البته چنين چيزى در جهان ماديات و اسباب و مسببات طبيعى نيز هست؛ مثلاً اگر گفته مى شود: «آتش سبب احتراق چوب است» به نحو مقتضى است؛ يعنى، تا ديگر شرايط مانند وجود اكسيژن پديدار نشوند و موانع بر طرف نشود، عمل احتراق صورت نخواهد گرفت. بنابراين اگر كسى چوب خيس و ترى را در آتش اندازد و با گذشت چند دقيقه از احتراق خبرى نباشد، نبايد در آن گزاره ترديد كند؛ بلكه بايد جست وجو كند كه آيا آن گزاره مشروط به شرايطى نيز هست يا نه؟ و آيا مانعى براى تأثير آتش در چوب وجود دارد يا خير؟ آن گاه خواهد ديد كه اين گزاره ضمن دارا بودن ارزش صدق، مشروط به شرايط متعددى از قبيل وجود اكسيژن و عدم موانعى چون رطوبت در چوب، تناسب ميزان حرارت آتش با مقدار مقاومت چوب و ... است. ليكن اگر تمام شرايط و رفع موانع مفروض پديد آمد؛ يعنى علت تامه محقق شد، حتماً چوب آتش خواهد گرفت و تخلف آن، به معناى كذب گزاره فوق مى باشد.
در نتيجه؛ تأثير چنين اعمال به ظاهر كوچك نيز، به نحو «جزءالعلة» و «مقتضى» است، و لذا همواره با ديگر شرايط عمل مى كند.

3- اما برخى از شرايط و موانع تأثير، در روايات آمده است؛ از جمله اين شرايط مى توان «تقوا» را نام برد و از جمله موانع مى توان از فسق، تضييع حقوق والدين، ترك امر به معروف و نهى از منكر، عدم هماهنگى با حكمت الهى و سنت هاى خدا در نظام آفرينش، سخن به ميان آورد.
حتي در نصوص دينى آمده است كه پذيرش برخى از اعمال، مشروط به اين است كه اگر حقى از مردم به ذمه شخص مى باشد آن را ادا كند و اگر واجبى از او فوت شده، قضا نمايد.
نكته پاياني آنكه؛ ثواب هيچ عمل مستحبى نمى تواند جانشين هيچ عمل واجبى گردد. لذا اگر از شب تا صبح در مجالس سوگواري شركت نمايد ولي نماز صبح او قضا شود اولا از آن سوگواري بهره كامل را نمي برد ثانيا جاي نماز را نمي گيرد.
بنابراين اگر براي عزاداري امام حسين عليه السلام ثوابهاي زيادي وعده داده اند اين ثوابها براي كسي است كه ساير شرائط را رعايت كند ومومن كاملي باشد زيرا امام حسين(ع) براي احياء نماز وامر به معروف و زنده نمودن تعاليم اسلام قيام كرد لذا پيروان آنها هم بايد در حفظ اين امور بكوشند و تصور اينكه صرف شركت در مجالس بدون پايبندي به احكام اسلام، اجر دارد يك تصور نا بجائي است.

 

عصمت امامان محمود شبستري روح القدس پيامبر(ص) حديث ثقلين
قرآن‌ اهل بيت(ع) حوض كوثر آية تطهير ارادة تشريعي
ارادة تكويني
NotCache List Paramters: 2&29&9254!Model&179!RelateType&0 Name List:الگوي ليستي مرتبط ها - كل
كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++