wait لطفا صبر کنید
صفحه اصلي
NotCache List Paramters: 24&0&0!Model&194 Name List:جستجوی کل-کتابخانه
  
صفحه اصلي  » مشاوره » مهارت هاي زندگي

اصول تهيه و تنظيم برنامه غذايي خانواده چيست؟

 

اصول تهيه و تنظيم برنامه هاي غذايي عبارتند از:
- رعايت بودجه و صرفه جويي.
- در نظر گرفتن کالري و خواص هر يک از مواد غذايي.
- در نظر گرفتن سن افراد خانواده با در نظر گرفتن احتياجات بدني آنها.
- فصل و نوع مواد غذايي که در شهر يا محل زندگي موجود است.
- در نظر گرفتن ذائقه و سليقه افراد خانواده
-رعايت اصول بهداشتي
- تناسب با آب و هوا.
کسي که برنامه غذايي را تهيه مي کند بايد ابتکار داشته باشد و حتما در تهيه برنامه رعايت تنوع را بنمايد.
غذاي بعضي از خانواده ها از چلو و خورشت و آش و آبگوشت تجاوز نمي کند. با آنکه مخارج غذاهاي نامبرده کم نيست؛ با اين وجود چون افراد خانواده به اين غذاها عادت کرده اند حاضر نيستند برنامه غذايي خود را تغيير دهند. تنوع در تغذيه فوايد ديگري نيز دارد از قبيل تحريک اشتها، رفع کمبود مواد غذايي و... .
- بايد اطمينان حاصل شود که در برنامه غذايي، از 4 گروه اصلي مواد غذايي يعني گروه نان و غلات، شير و لبنيات؛ پروتينها (گوشت، تخم مرغ و حبوبات) و گروه ميوه ها و سبزيجات گنجانده شده است.
از آنجا که تغذيه خوب باعث صرفه جويي در هزينه هاي درمان مي شود، بايد در، اهم اولويت هاي مخارج مصرفي قرار گيرد.
مادر خانواده بايد:
نيازهاي تغذيه اي خانواده و ارزش غذايي منابع مختلف غذايي را بشناسد.
به عنوان مثال مادر خانواده بايد بداند که ارزش همه موادي که در يک گروه غذايي قرار دارند تقريبا برابر است ارزش غذايي ماهي سفيد با ماهي هاي ديگر يکي است و دليل ندارد که حتما هر کدام گران تر است تهيه شود.
اين نکته به خانواده ها کمک مي کند تا اقشار کم درآمد، به جاي غذاها و خوراکي هاي گران از مواردي استفاده کنند که با آنها در يک گروه قرار دارند و شانس خريد آنها بيشتر شود. 

دريافت كتاب


نظرات

موضوعات
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&162 Name List:جستجوي كتابخانه
جستجو پيشرفته